Thursday, September 25, 2008

ROH DI BULAN RAMADHAN

Saya percaya bulan Ramadhan ni Roh2 pulang ke rumah..sebabnya baru minggu
lepas anak buah saya yg baru berumur 3tahun nampak arwah ayah saya
menziarah adik saya di rumahnya...masa tu baru lepas sahur, mcm biasa adik
lelaki saya bergurau senda dengan anak2 nya sementara menanti azan
subuh..tiba2 anaknya yg kecik cakap "Hai atok!"..adik saya pun tanyalah
"adik cakap apa?" si kecik tu pun dengan muka selamba jawab "tu atok kat
belakang abah"...pastu dia sambung main2 dengan kakaknya...adik saya pun
terdiam memikir..anaknya itu masih kecil dan belum pandai menipu, warna pun
dia tak tau nak bezakan lagi...demi Allah Maha Besar lagi Maha Berkuasa..


Sekian..




Roh di Bulan Ramadhan


Pagi tadi sempena hari Jumaat bulan Ramadhan yang mulia ini, aku menghadiri
majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu
perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang
keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah..(maaf aku
tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan
Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T
untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang
tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik
mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan
mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahn
mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabil a roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah
pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan
pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke
rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati
itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan
sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan
mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz
dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan
bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa
hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah
bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan
dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang
mengadap All ah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah
daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus
la semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang
bermanfaat dan sedekah amal jariah.

" Setinggi mana kasih sayangku, Allah lebih berhak menyayangimu,
Damai la engkau disana di bawah rahmat
dan kasih sayang-Nya,
Sesungguhnya aku akan menyusulmu di kemudian hari...
Al-Fatihah buat semua muslimin dan muslimat yang telah pergi"


FORWARDED BY: Raihani Mohamad

No comments: